واحد تشخیص و ثبت سلیاک در کلینیک مباشر کاشانی همدان راه اندازی شد.          

راه اندازی واحد تشخیص و ثبت سلیاک درهمدان  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛دکترافشارفوق تخصص گوارش گفت :این بیماری به دلیل عدم توانایی روده باریک در جذب پروتئینی به نام گلوتن که در انواع آردها وجود دارد بروز می کند.

وی درادامه افزود: این بیماری درواقع نوعی حساسیت افراد به یک ماده پروتئینی موجود در گندم و جو است.

این فوق تخصص گوارش اظهارداشت: از علایم این بیماری می توان نفخ شکم، اسهال، کم خونی، رنگ پریدگی، مدفوع بدبو،بیرون روی فرآوان، عدم رشد کافی و گاهی همراه شکم درد را نامبرد.

افشارتوضیح داد: افراد مبتلا به این بیماری در صورت تشخیص به موقع با درمانی ساده معالجه می شوند در غیر این صورت مشکلاتی در بزرگسالی برای افراد پیش می آورد.

وی آسان ترین راه حل این مشکل استفاده از نان های فاقد گلوتن و خذف مواد پروتئینی از گندم دانست.

فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این موضوع مسئولان بهداشتی درمانی استان، مدتی است با ایجاد واحد "تشخیص و ثبت سلیاک" بیماران مبتلا به این بیماری را شناسایی میکنند.

افشاردرپایان یادآورشد: این کلینیک علاوه بر ثبت اطلاعات مبتلایان ، مشاوره تغذیه ای به آنها داده می شود و آندوسکوپی نیز میشوند.

 در حال حاضر 50 بیمار مبتلا به "سلیاک" در استان همدان شناسایی شدند که این مرکز بن های مخصوص نان های بدون گلوتن را در اختیار آنها قرار میدهد. بر اساس آخرین آمار ، حدود 1 در صد از جمعیت جامعه به این بیماری مبتلا هستند.

 سلیاک بیماری که دراثرحساسیت افراده به پروتئین موجود درگندم وجوبوجود می آید.         

انتهای پیام/غ                                              

 واحد تشخیص و ثبت سلیاک درهمدان   راه اندازی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.